loading

Serwis

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego następuje zbyt szybkie spalanie paliwa ?

Odpowiedź:


Następuje zbyt szybkie spalanie paliwa z powodu:


– zbyt dużego przekroju komina;


– zbyt dużego dopływu powietrza;


– złego ustawienia sterownika.




Wyjaśnienie:


Przymknąć przepustnice na czopuchu.


Sprawdzić szczelność drzwiczek.


Wyregulować dopływ powietrza.


Wyregulować sterownik lub zadzwonić do serwisu.

Dlaczego występuje wyciek wody z kanałów konwekcyjnych ?

Odpowiedź:


Występuje wyciek wody z kanałów konwekcyjnych z powodu nieodpowiedniego paliwa, lub zbyt dużej wilgotności.


Zbyt niska temperatura spalania.


Za mało powietrza.


Zamknięta przepustnica spalin.


Źle ustawiony sterownik, złe czasu przedmuchu.




Wyjaśnienie:


Zmienić paliwo.


Otworzyć przepustnice powietrza.


Otworzyć przepustnicę spalin.


Wyregulować sterownik.

Dlaczego podczas pierwszych rozruchów kocioł „się poci” ?

Odpowiedź:


Podczas pierwszych rozruchów kocioł „się poci” gdyż następuje kondensacja.




Wyjaśnienie:


Rozpalamy w kotle do temperatury około 80oC i utrzymujemy ją przez min 6 godzin. Gdy zaistnieje potrzeba czynność tą powtarzamy.

Dlaczego dym wydostaje się z drzwiczek kotła ?

Odpowiedź:


Dym wydostaje się z drzwiczek kotła z powodu braku ciągu.




Wyjaśnienie:


Obmurować szczelnie wejście czopucha do komina.


Sprawdzić drożność komina oraz jego parametry, czy są zgodne z zaleceniami.


Uszczelnić wyjście pieca do przewodu kominowego uniemożliwiając zasysanie zimnego powietrza.


W przypadku zbyt małego przekroju komina można zamontować wentylator wyciągowy.

Dlaczego występuje stukanie na rusztach wodnych w kotłach zasypowych ?

Odpowiedź:


Stukanie na rusztach wodnych w kotłach zasypowych oznacza źle wypoziomowany kocioł.


Miejscowe gotowanie wody na rusztach.


Brak obiegu wody.




Wyjaśnienie:


Wypoziomować kocioł.


Sprawdzić obieg wody.


Sprawdzić czy pracuje pompa.

Co oznacza alarm – uszkodzony czujnik spalin ?

Odpowiedź:


Uszkodzony czujnik spalin wskazuje, że temperatura spalin przekroczyła 250oC. Uszkodzony jest czujnik temperatury spalin.




Wyjaśnienie:


Zmniejszyć podawanie paliwa.


Jeśli palone jest tylko na ruszcie wyjąć czujnik.


Jeśli palone jest palnikiem i rusztem jednocześnie – podkładać mniej opału na ruszt.


Wymienić czujnik temperatury spalin.

Co oznacza alarm – wyczyść kocioł ?

Odpowiedź:


Wyczyść kocioł oznacza, że wymiennik kotła jest brudny. Temperatura spalin wyższa niż 220oC.




Wyjaśnienie:


Wyczyścić wymiennik kotła.


Zmniejszyć podawanie paliwa


Jeśli palone jest tylko na ruszcie należy wyjąć czujnik.


Jeśli palone jest palnikiem i rusztem jednocześnie podkładać mnie paliwa na ruszt.

Co oznacza alarm – przegrzany mieszacz ?

Odpowiedź:


Przegrzany mieszacz oznacza, że temperatura za zaworem mieszającym jest wyższa niż 70oC.




Wyjaśnienie:


Zmniejszyć temperaturę na zaworze.


Jeśli palone jest tylko na ruszcie wyjąć czujnik.


Jeśli palone jest palnikiem i rusztem jednocześnie – podkładać mniej opału na ruszt.

Co oznacza alarm – przegrzany kocioł ?

Odpowiedź:


Przegrzany kocioł, temperatura wyższa niż 90oC (zazwyczaj jak palimy górnym rusztem).


Zbyt krótki czas potrzymania postój.




Wyjaśnienie:


Ostudzić kocioł, w razie potrzeby wyjąć paliwo z górnego rusztu. Wydłużyć czas potrzymania postoju.

Co oznacza alarm – przegrzany podajnik ?

Odpowiedź:


Przegrzany podajnik może oznaczać otwartą klapę zasobnika paliwa.


Uszkodzoną uszczelkę pod klapą zasobnika.


Uszkodzoną uszczelkę pod koszem zasypowym.


Uszkodzoną uszczelkę wyczystek podajnika.


Uszkodzoną uszczelkę między palnikiem a rurą podajnika.


Luźne śruby na połączeniach kosza z podajnikiem i palnikiem.




Wyjaśnienie:


Zamknąć klapę zasobnika paliwa.


Wymienić uszczelkę pod klapą zasobnika.


Wymienić uszczelkę poda koszem zasypowym.


Wymienić uszczelkę.


Wymienić uszczelkę.


Dokręcić wszystkie śruby.

Dlaczego niespalony pellet spada do popielnika ?

Odpowiedź:


Niespalony pellet spada do popielnika gdyż ustawione jest za duże podawanie pelletu lub za duży nadmuch.




Wyjaśnienie:


Zmniejszyć podawanie o 2-3% i obserwować, w razie potrzeby czynność powtórzyć.


Zmniejszyć nadmuch o 2-3% i obserwować w razie potrzeby czynność powtórzyć.

Dlaczego niespalony węgiel spada do popielnika ?

Odpowiedź:


Niespalony węgiel spada do popielnika gdyż ustawione jest za duże podawanie węgla.




Wyjaśnienie:


Zmniejszyć podawanie o 2-3% i obserwować czy następuje poprawa.

Dlaczego robią się spieki na palniku ?

Odpowiedź:


Spieki na palniku powstają w przypadku zbyt dużego ustawionego dopływu powietrza.




Wyjaśnienie:


Zmniejszyć moc dmuchawy.

Dlaczego jest złe spalanie paliwa w kotłach z automatycznym podajnikiem ?

Odpowiedź:


Złe spalanie paliwa w kotłach z automatycznym podajnikiem wynika ze złego dobrania czasów podawania. Źle są dobrane nastawienia dmuchawy.




Wyjaśnienie:


Wyregulować podawanie paliwa i/lub dmuchawę (patrz tabela nastawień). Zadzwonić do serwisu.

W palniku kolanowym paliwo pali się tylko z jednej strony paleniska?

Odpowiedź:


W palniku kolanowym paliwo pali się tylko z jednej strony paleniska z powodu zabrudzonej komory powietrzna palnika. Brak jest uszczelnienia pod kołnierzem retorty lub wentylator jest zabrudzony.




Wyjaśnienie:


Wyczyścić komorę powietrzną palnika. Założyć sznur uszczelniający. Wyczyścić wentylator.

Jaka jest przyczyna zrywania się zawleczki ?

Odpowiedź:


Przyczyna zrywania się zawleczki to granulacja węgla niezgodna z zaleceniami producenta, dużo kamieni w węglu, dużo trocin w pellecie, mokry opał, spieki na palniku.




Wyjaśnienie:


Wymienić węgiel.


Przesiać węgiel, wymienić.


Wymienić pellet.


Wysuszyć opał.


Wyczyścić palnik.

Dlaczego silnik podajnika się grzeje ?

Odpowiedź:


Silnik podajnika się grzeje z powodu zużytego kondensatora.




Wyjaśnienie:


Wymienić kondensator.

Dlaczego silnik podajnika pracuje, a nie podaje paliwa ?

Odpowiedź:


Silnik podajnika pracuje, a nie podaje paliwa gdyż zerwana jest zawleczka lub zużyty jest ślimak podajnika.




Wyjaśnienie:


Wymienić zawleczkę. Wymienić ślimak podajnika.

Dlaczego podajnik nie działa i buczy silnik ?

Odpowiedź:


Podajnik nie działa i buczy silnik gdyż prawdopodobnie jest zblokowany, ale zawleczka nie została zerwana. Powodem może być również zużyty kondensator silnika.




Wyjaśnienie:


Otworzyć okienko wyczystki, wyjąć „ciało obce”, np. kamień. Wymienić kondensator silnika.

Dlaczego dmuchawa nie pracuje ?

Odpowiedź:


Dmuchawa nie pracuje gdyż możliwe, że jest wyjęta wtyczka.


Został przegrzany kocioł, zadziałało zabezpieczenie STB.




Wyjaśnienie:


Włożyć wtyczkę od dmuchawy do gniazda.


Po ostygnięciu kotła wcisnąć przycisk STB.

Co to jest antyblokada ?

Odpowiedź:


Antyblokada jest to funkcja, która działa przy pellecie.




Wyjaśnienie:


Służy ona do podtrzymania żaru w palenisku. Kiedy kocioł się wyłączy, osiągnie zadaną temperaturę to, co 20 minut, jeśli temperatura nie spadnie załączy się antyblokada na 5-10 sekund. Antyblokadę można ustawiać dowolnie od potrzeb i mocy kotła. Normalnie jest to 5 sekund.

Czym można palić w kotłach z podajnikiem rynnowym ?

Odpowiedź:


Palić w kotłach z podajnikiem rynnowym można różnymi paliwami dzięki trzem trybom pracy.




Wyjaśnienie:


Pierwszy – eko groszek


Drugi – pellet, w tym programie można palić pelletem, ziarnami zbóż, pestkami, drobną zrębka i wszystkim, co jest małej granulacji.


Trzeci – ruszt, w tym programie używamy drzewa i węgla.


Oczywiście, jeżeli palimy eko groszkiem czy pelletem możemy równocześnie palić na górnym ruszcie dorzucając po trochu drzewa czy węgla.

Co to jest odkażanie ciepłej wody użytkowej (CWU) ?

Odpowiedź:


Odkażanie ciepłej wody użytkowej jest to funkcja w sterowniku, która nagrzewa zasobnik ciepłej wody użytkowej do temperatury 70oC w celu jej odkażenia.




Wyjaśnienie:


Funkcja służąca do zabicia bakterii Lagionelii w obiegu centralnej wody użytkowej. Normalnie jest rzadko używana. Jeśli w zbiorniku jest utrzymywana temperatura 50oC to taka bakteria się nie zalęgnie. Prawdopodobieństwo wystąpienia bakterii jest wtedy, gdy utrzymujemy niską temperaturę w zasobniku lub kiedy rzadko odkręcamy krany z wodą.

Co to jest priorytet ciepłej wody użytkowej (CWU) ?

Odpowiedź:


Priorytet ciepłej wody użytkowej jest to funkcja w sterowniku, która w pierwszej kolejności grzeje zasobnik ciepłej wody użytkowej, a potem włącza centralne ogrzewanie.




Wyjaśnienie:


Funkcja normalnie używana w miejscach o bardzo dużym zużyciu wody użytkowej.

Co to jest krzywa grzewcza ?

Odpowiedź:


Krzywa grzewcza jest to wykres temperatur zewnętrznych do temperatury wody centralnego ogrzewania. Krzywa grzewcza jest to wyliczona temperatura ogrzewania względem temperatury zewnętrznej.




Wyjaśnienie:


Wykres krzywej grzewczej jest w instrukcji obsługi sterownika.

Jakie tryby pracy ma sterownik SILVER (FL 310 LG RTC) ?

Odpowiedź:


Sterownik SILVER (FL 310 LG RTC) ma trzy tryby pracy.




Wyjaśnienie:


Lato – czyli grzanie tylko ciepłej wody użytkowej.


Ręczny – czyli grzanie centralnej wody użytkowej i centralnego ogrzewania. W trybie pracy trzeba na kotle i na obiegu grzewczym ustawić temperaturę zadaną.


Pogodowy – czyli grzanie centralnej wody użytkowej i centralnego ogrzewania. W tym trybie to pogodówka wylicza temperaturę zadaną na kocioł i obwód grzewczy.

Czy wskazane jest zamontowanie zaworu czterodrogowego ?

Odpowiedź:


Tak, wskazane jest zamontowanie zaworu czterodrogowego.




Wyjaśnienie:


Zawór czterodrogowy to urządzenie spełniające wiele pożytecznych funkcji między innymi:


– zabezpiecza kocioł przed korozją niskotemperaturową;


– mieszania wody zasilającej z powrotem w celu uzyskania stałego czynnika na obwód centralnego ogrzewania czy podłogówki;


– umożliwia płynną regulację temperatury za pomocą siłownika;


– montaż zaworu daje dodatkowe oszczędności związane z opałem;


– przede wszystkim chroni nasz kocioł przed korozją i wydłuża żywotność kotła.

Czy dozwolone jest dopuszczenie wody do instalacji podczas pracy kotła ?

Odpowiedź:


Dopuszczenie wody do instalacji podczas pracy kotła jest zabronione.




Wyjaśnienie:


Dopuszczanie wody do rozgrzanego kotła stwarza niebezpieczeństwo rozszczelnienia kotła i instalacji.


Gdy kocioł jest mocno rozgrzany to może to doprowadzić do roszczelnienia lub pęknięcia.

Co zrobić jak zagotujemy wodę w kotle ?

Odpowiedź:


Nie należy panikować. Zazwyczaj w sytuacji, gdy zagotujemy wodę w kotle nic poważnego nie powinno się wydarzyć. Powodem zagotowania się kotła jest brak odbioru ciepła, otwarte drzwiczki popielnika, podłożenie łatwo palnego paliwa np. gazet.




Wyjaśnienie:


Sterownik w takim przypadku powyżej temperatury 90oC włącza wszystkie pompy nawet, jeśli są wyłączone i otwiera zawór mieszający celem schłodzenia kotła.


Jeżeli są otwarte drzwiczki to zamknąć. Jeżeli jest to kocioł górnego spalania to można otworzyć najwyższe drzwiczki celem szybszego ostudzenia kotła.


Kategorycznie nie można dopuszczać zimnej wody do instalacji – grozi to wybuchem kotła.

Jak jest zabezpieczony kocioł przed zamarznięciem ?

Odpowiedź:


Kocioł przed zamarznięciem chroni program sterownika, który do tego nie dopuszcza.




Wyjaśnienie:


Przy temperaturze poniżej 8oC sterownik otwiera zawór mieszający i włącza pompę centralnego ogrzewania w celu zapobiegnięciu zamarzania wody w instalacji.


Dodatkowo wszystkie rury szczególnie narażone na utratę ciepła należy zabezpieczyć dodatkową izolacją.


Sprawdzać czy w pobliżu ułożonych rur nie ma wybitych szyb, otwartych okien, dziur w ścianach itp.

Dlaczego występuje zasmolenie kotła ?

Odpowiedź:


Jest kilka przypadków, w których występuje zasmolenie kotła np. wilgotne paliwo, złe warunki spalania, przewymiarowany kocioł, niska temperatura kotła.Jest kilka przypadków, w których występuje zasmolenie kotła np. wilgotne paliwo, złe warunki spalania, przewymiarowany kocioł, niska temperatura kotła.




Wyjaśnienie:


W pierwszym przypadku paliwo wilgotne wytwarza zbyt małą temperaturę spalin a co za tym idzie skraplanie się spalin. W takim wypadku nie tylko kocioł jest zasmolony, ale i komin.


W drugim przypadku najczęściej jest po prostu za mało powietrza w komorze spalania. Wystarczy dodać trochę powietrza i płomień, gazy swobodnie się dopalają nie wytrącając węgla ze spalin.


W przypadku przewymiarowanego kotła temperatura jest bardzo szybko uzyskiwana a co za tym idzie kocioł będzie częściej stał w postoju, a nie pracował. Skutkiem będzie nie dopalanie się gazów w spalinach, czyli zasmolenie się kotła.


Zbyt niska temperatura kotła to najgorszy z popełnianych błędów. Jeśli kocioł jest źle podłączony do instalacji to on jest termostatem w domu, czyli żeby zbić temperaturę w domu trzeba zmniejszyć temperaturę kotła. Zaleca się w tym przypadku montowanie zaworów mieszających.

Jaka jest minimalna temperatura powrotu ?

Odpowiedź:


Książkowo minimalna temperatura powrotu to 10oC mniej niż temperatura zasilania.




Wyjaśnienie:


W praktyce bez zastosowania zaworów mieszających czy innych sposobów podmieszania kotła jest to praktycznie niemożliwe.


Wskazane jest zamontowanie zaworu czterodrogowego, przy takiej instalacji kocioł pracuje na krótkim obiegu na wysokiej temperaturze, a instalacja na każdej zadanej.


Ochrona powrotu przy takiej temperaturze jest zachowana i można powiedzieć, że jest równa temperaturze zasilania kotła.

Jaka jest minimalna temperatura kotła ?

Odpowiedź:


Im wyższa tym lepsza, ale minimalna temperatura kotła nie powinna być mniejsza niż 60oC.




Wyjaśnienie:


Należy tak wyregulować kocioł, żeby przy temperaturze kotła 60oC na spalinach było ok. 140oC.


Będziemy mieli najlepszą sprawność kotła.


Będą zachowane wszystkie warunki spalania.


Przy takich temperaturach kocioł nie będzie się szronił, zawilgacał ze względu na brak skraplania gazów spalinowych (temperatura punktu rosy).

Na jak długo wystarczy pełny zasobnik paliwa ?

Odpowiedź:


Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Można założyć, że pełny zasobnik paliwa starcza na 3-4 dni.




Wyjaśnienie:


Stałopalność kotła zależy od:


– kaloryczności opału;


– stopnia ocieplenia budynku;


– rodzaju instalacji: podłogówka, grzejniki, bojler;


– czystości na wymienniku kotła, zawartości popiołu w popielniku;


– temperatury zewnętrznej;


– temperatury w domu;


– jakości spalania.

Projekt i wykonanie GLIDER